cerpen: CINTA SUCI

salam and hye all..tertibe terdetik hati nak bukak blog lama pelangi.. then, teringat cerpen yg pernah azie buat tapi ta berkesempatan nak post.. so, pelangi nak post kat sini..kalo ade yg tak elok pelangi mohon ampun dan maaf.. segala komen anda saya terima dengan tulus dan ikhlas..

                                                                             ******
                                                      



Cinta yang suci itu datang dari keikhlasan hati kita untuk menyanyangi seseorang itu..
Benarkah cinta itu buta??..
Kalau buta kenapa ramai berkata cinta itu indah???
Jika memang cinta itu indah kenapa ia disalah erti kan??...
Terlampau banyak jawapan yang akan diterima…
Tetapi susah untuk mendapat kan jawapan yang sebenar..

******

“dengan ini sye muhamad zefri bin ibrahim dalam keadaan waras ingin melamar puteri alia syafikah menjadi isteri saya yang sah ”

“abg??...apa semua ini??.”

“iqa, abg sayang iqa dan abg nk iqa jadi isteri abg..iqa sudikan??”

“maaf abg, iqa tak  layak untuk jadi isteri abg”

“iqa??!! Sape kata iqa tak  layak??..
iqa pernah kata kat abg yang sesorang itu akan mendapat orang baik sebagai teman hidupnya sebaik dirinye dan abg yakin iqa adalah yang terbaik untuk abg..”

“maaf kan iqa abg..abg salah iqa bukanlah yang baik untuk abg..maaf iqa pergi dulu”

******

“zef, iqa suruh aku bagi an surat ini kat kau..”

surat?..urmm..thanks..”

surat pe nie?? Bukan ke dia dah tolak aku??
Apa maksud dye??...
Urmm..nk baca ke x??..
Urmm..baca je la..

“salam, kehadapan abg zef,
abg mesti tertanya-tanya kenpa iqa memberikan abg surat ini..
abg didalam surat abg akan tahu kenpa iqa menolak lamaran abg..
abg,
jujur iqa kata, iqa memang cinta akn abg..sejak dari awl perkenalan kita iqa dah mula merasakan perasaan itu..
tapi iqa juga sedar yang iqa tak layak untuk abg..iqa bukanlah gadis yang baik..
dan dari erti kata halus  iqa bukanlah gadis lagi abg..
dulu iqa seorang yang suka mempermainkan lelaki kerana bagi iqa lelaki ini hanya sekadar boneka dan senang untuk jatuh cinta..
oleh kerana kesukaan iqa dalam mempermainkan lelaki..
ex-ex iqa telah merancangan untuk merogol iqa..
dan pada malam itu iqa telah dirogol oleh mereka..
tanpa belas kasihan iqa telah dijadikan tak ubah seperti haiwan..
dan sejak dari itu iqa telah berubah dari kehidupan yang penuh kepura-puraan iqa telah memasuki dunia yang tulus iaitu islam dan lebih mengenal islam..
iqa berubah dan itu semua atas dorongan ibu iqa..
abg..maafkan iqa kerana telah menipu abg selama ini..
iqa bukanlah gadis yang baik dan iqa tak layak untuk lelaki yang baik seperti abg..iqa faham jika abg membenci iqa..
tapi jujur dari hati iqa..hanya abg yang iqa sayang..terima kasih atas segalanya…”

syafikah…hmm..
apa yang harus aku lakukan YA ALLAH??
Hmm…aku cinta iqa..
Iqa dah berubah apa lagi yang aku mahukan??..
aku yakin. aku pasti ..aku cinta akan iqa bukan kerana hawa nafsu tapi 
kerana dia hawa yang dicipta dari tulang rusuk aku

******
‘Assalamualaikum..
Kami datang ini ada mebawa hajat..hajat kami ingin menyunting bunga ditaman puan..’

*******
“iqa ngah wat pe nie??..”

“ekh, abg..bila abg balik”

“iqa nie abg dah lama balik la..tgk nie abg dah mandi..
urmm..iqa ngah bwat ape nie??..”

“iqa tengah teringat kan kisah kita..”

“iqa, abg bersyukur iqa menjadi isteri abg..perkara yang da lepas tak yah la nk ingt ag..mungkin iqa bukanlah gadis yang suci
tapi iqa, perkara itu terjadi bukan atas kemahuan iqa..mungkin abg bukanlah orang yang pertama dalam merasai itu tapi abg adalah orang yang pertama bertaktah di hati iqa..dan itu adalah lebih membahagiakan abg..”

“abg, terima kasih kerana sudi terima iqa..”
ucap syafikah dlm keadaan terharu..
sungguh dia bersyukur kerana mendapat seorang suami yang penyanyang..
dan sanggup menerima dirinya walaupun kisah bahgia ini selalunya hanya wujud didalam novel...

*******
YA ALLAH, terima kasih akan kebahagian yang kau berikan kau.. berkatilah hubungan kami ini..YA ALLAH terima kasih kerana kau menerima taubatku..
semoga kasih sayang kami akn berkekalan…

****
diinspirasikan oleh : seorang yg merasakan cinta sejati itu tidak wujud..
by: city aziema



ske like lah.. :) ta ske?? sila komen.. :)

4 berceloteh:

Alkisah said...

cerpen.. short and direct.. but kalau cik aziema boleh halusi dengan madah kiasan.. sure lebih menarik..

CekbOlat-bOlat said...

pewwitt.. citer best dh.. ayat tak ley blah adk oii.. pakai ayat sastera lahhh..

DianaAzis said...

yup, setuju dgn Alkisah..jalan cerita dah ada..boleh dperbaiki..Chaiyok!! Cik Pelangi boleh.. :)

petak-huruf said...

nice message :).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...